Máte na starosti sociální sítě ve firmě, společnosti nebo svém podnikání? Pak vám doporučím social bibli Elišky Vyhnánkové a Michelle Losekoot Jak na sítě, která vás naučí o sociálních sítích uvažovat strategicky.
Na 300 stranách vás kniha bez omáčky provede dle mého názoru nejucelenějším pohledem na byznysový úspěch na sítích.
Z desítek užitečných podnětů a aha momentů vybírám 19, které si zaslouží sdílení a vaši pozornost. Pojďme na ně.
#1
Úspěšné značky, firmy i lidi na sociálních sítích spojují 4 základní dovednosti – umějí zaujmout, naslouchat, vyprávět a vyhodnocovat (str. 18, 19)
Chcete followers? Pak musíte být hodni sledování. K úspěchu na sociálních sítích je však rovněž klíčové znát svou cílovou skupinu a chápat její potřeby. Až poté lze zpracovat obsah, který bude pro naši cílovku fungovat.
#2
Typickému uživateli sítí jde jen o sebe, je zmatený, líný, roztržitý, znuděný, zmlsaný, nepozorný. Všechno už viděl, nemá čas a hlavně vám nevěří. (str. 33)
#3
Lidé na sítích nehledají zboží, hledají řešení svých problémů, zlepšení životní situace či nálady. (str. 46)
#4
Lidé se chodí na sítě bavit, nechodí tam nakupovat ani číst vaše novinky. Komunikace á la z letáku fungovat nebude (str. 50)
Prodej na sítích by neměl být prioritou. Důležitější je interakce a vybudování vztahu s potenciálními klienty z cílové skupiny. Pokud vám lidé uvěří, dříve či později nakoupí.
#5
Každý neaktivní fanoušek snižuje úspěch vašich příspěvků. Potřebujete fanoušky, které zajímá váš obsah a kteří s ním budou často interagovat (str. 69)
Nakoupení nebo nerelevantně (například soutěží) získaní fanoušci bez interakce pro vás nemají smysl. Naopak negativně ovlivňují algoritmy, které snižují organický dosah vašich příspěvků.
#6
Uvědomte si, že jediný, koho zaručeně a nepřetržitě zajímá vaše značka, jste vy. Pro všechny ostatní lidi na téhle planetě znamená vaše značka pouze jednu z mnoha možností, jak si zlepšit den, náladu či život. – Lidi zajímáte jen, když cítí, že by z vás něco mohli mít. (str. 75)
#7
Nevytvářejte obsah sami pro sebe. Vy nejste svá cílová skupina. Nejste svůj typický zákazník. Jedna z vašich nejdůležitějších úloh při vytváření obsahu je neříkat: „To se mi nelíbí.“ Protože jestli se vám to líbí, nebo nelíbí, je vaší cílové skupině úplně jedno. Správná otázka zní: Funguje to na mou cílovou skupinu? (str. 78)
#8
Lidé hledají informace tam, kde je to pohodlné. Ne tam, kde bychom chtěli, aby je hledali. (str. 79)
#9
Když nerozumíte sami své značce, nemohou ji rozumět ani ostatní. (str. 101)
#10
Nespravujte sítě podle toho, jak to dělá konkurence, nebo podle univerzálních pouček. Buďte sví. Vyjděte z nastavení značky a držte kurz. (str. 118)
O důležitosti autenticity se zmiňuji také v mém článku Marketing 2020: 5 přístupů, které vám budou fungovat i letos
#11
Kvalitní obsah
- nesmí smrdět marketingštinou,
- je přizpůsobený typickému uživateli,
- má přidanou hodnotu,
- respektuje prostředí sítě,
- myslí na to, proč lidé chodí na sítě,
- bere v potaz jejich chování,
- jde ruku v ruce s firemní strategií,
- má jasný cíl a definovanou cílovou skupinu
- a je důvodem vás sledovat
(str. 155)
#12
Dobrý obsah se vyznačuje tím, že představuje průnik mezi tím, co fanouškům potřebujete říct vy, a tím, co chtějí slyšet vaši fanoušci. (str. 155)
Při tvorbě obsahu je důležité zvážit, kolik informací musí konzument obsahu dostat, aby vykonal vámi požadovanou akci.
#13
Zveřejňujte tak, jako by měl každý čtenář moc dát vám padáka. (str. 176)
#14
Pokud nemáte co říct, mlčte. Netvořte obsah pro obsah. (str. 179)
Pokud může půl roku mlčet Kofola, můžete i vy. Zveřejňujte pouze obsah, který je v souladu s firemní strategií, nikoliv nic neříkající vycpávkovou vatu.
#15
Vymysli, co chceš říct, a pak to řekni, co nejjednodušeji to jde. (str. 192)
Zjednodušujte, zkracujte. Pokud lze z věty vyhodit slova, aniž by sdělení ztratilo význam, vyhoďte je. Nepoužívejte cizí slova, profesní pojmy ani reklamštinu. Mluvte jasně, stručně, přirozeně.
#16
Popisujte benefity, ne vlastnosti (str. 194)
Lidé nehledají produkt, ale uspokojení své potřeby. Proto nepopisujte, jaký je samotný produkt, nýbrž co daný produkt přinese zákazníkovi. Neposkytujete ubytování, přinášíte odpočinek. Stejný produkt může přinášet rozličné benefity rozličným cílovým skupinám.
#17
Vyhněte se prázdným pojmům typu jsme tu pro vás, tvoříme lepší svět, s námi nejste nikdy sami, na nás se můžete spolehnout, jsme flexibilní,… (str. 197)
Pod prázdnými pojmy si lidé nic konkrétního nepředstaví. I prázdné pojmy lze však přeformulovat tak, aby zněly lidštěji.
Prázdný pojem | Konkrétní message |
Tvoříme lepší svět | Za každou zakázku vysadíme strom |
Jsme flexibilní | Náhradní vůz do dvou hodin od nehody kdekoliv |
Jsme tu pro vás | Jídlo dovezeme do hodiny |
#18
Při vyhodnocování se zaměřte na dvě věci – co jste opravdu schopni změřit a co opravdu potřebujete měřit. (str. 263)
Nepřehlcujte se daty, se kterými nakonec stejně nepracujete. Pro posouzení efektivity je běžně dostačující monitoring 1 až 2 ukazatelů.
#19
„Všichni“ jsou cílovka jen v případě, že prodáváte vzduch. (str. 275)