Přes patnáct let se živím marketingem a pokud bych měl porovnat marketing v dobách prvních HTML webů s marketingem dneška, budu porovnávat nesrovnatelné. Každá mince má však dvě strany.

Možnosti a nástroje, které dnešní online marketérům nabízí, mohou poskytnout dříve nemyslitelné – až pohádkový dosah za minimální či nulový budget. Jeden člověk s revoluční myšlenkou, službou, či produktem je dnes schopen díky webu, sociálu, či např. YouTube oslovit celý svět.

Na druhou stranu však žijeme v době, kdy neskutečným tempem přibývá zkonzumovaných informací. Pokud chceme být konkurenční, zapamatovatelní, musíme vystoupit ze záplavy a šedi informací prostřednictvím neotřelého obsahu a autenticity.

Na co se tedy v marketingu 2022 zaměřit především?

1. Video obsah

Obsahu jako takového na internetu stále přibývá, lidé prakticky nečtou, a tak jediným logickým formátem pro zaujetí publika zůstává video content.

A protože v roce 2022 jsou 3/4 online obsahu konzumovány swajpováním na mobilních zařízeních, musí to být navíc video, které příjemce zaujme v prvních vteřinách. Delší pozornost totiž v obsahem nabitých feedech dnes již nedostaneš.

Svou dominanci pro publikaci video obsahu si i v letošním roce bezpěčně udrží YouTube, který v roce 2021 pravidelně YouTube 43% všech uživatelů internetu. Ti zkonzumovali průměrně 2 miliardy hodin obsahu denně. Průměrný příjem tvůrců činil $3-5$ za 1000 views.

Prioritu video formátům přiznává také ředitel Instagramu Adam Mosseri, který potvrdil, že sociální síť musí sledovat trendy a již nadále nemůže být a priori platformou fotografií, ale videa. Letos tak algoritmus upřednostní videoformáty jako Reels a Stories. Více o trendech Instagramu v roce 2022 píšu v samostatném článku.

Když to shrneme – zatímco v roce 2016 ukrajoval video obsah 51% veškerého online provozu, v loňském roce to bylo již 67% a letos je predikován strmý nárůst na 80%.

Chceš si ukrojit pozornost z tohoto koláče? Začni produkovat i méně náročná videa. Ne každá videoprodukce musí nutně stát hromadu času a peněz. Začni aktivně používat Stories a Reels a pusť díky nim své publikum do zákulisí. Řešíš tak video i autenticitu zároveň.

Natoč krátké recenze svých zákazníků a publikuj je na webu. Poskytuješ službu? Nahrej krátký rozhovor s top klienty o tom, jak konkrétně jim Tvá služba pomohla. Jsi malíř pokojů nebo interiérový designér? Sestříhej krátké video se stavem před a po.

Nelpi na dokonalosti. Buď kreativní a věz, že nejhorší obsah je ten nepublikovaný.

2. Mobile first

Přes 75% online obsahu je nyní konzumováno prostřednictvím chytrých mobilních zařízení. Pokud vezmeme v úvahu, že tablety si drží svých 7-10%, zbytek koláče jde na vrub mobilním telefonům.

Nelze se tak divit, že Google jede svou politiku mobile first, kdy ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje obsah přizpůsobený pro mobilní telefony, již od roku 2019. Takže pokud letos plánuješ stavět web třeba na WordPressu, řeš nejdříve, jak to celé bude vypadat na mobilu a až poté desktop.

Máš e-shop? Projeď si na mobilu cestu zákazníka. Je vše přehledné a jasné? Bude v každičkém z kroku z objednávky i průměrnému Emanovi jasné kdy a kde má kliknout? Máš dostatečně zvýrazněná tlačítka a další CTA prvky? Kolik toho zákazník musí vyplnit, než objednávka úspěšně odejde? Každou objednávku by mělo být možné realizovat na 3, maximálně 4 kliknutí. Kolik toho musí proklikat Tvůj nakupující? Není objednávkový proces příliš zdlouhavý či složitý?

Na sociálu si dávej pozor na profilové a cover obrázky. Otestuj si, zda cover například na Facebooku má správné rozměry a zda to podstatné je vidět hlavně na mobilním zobrazení.

3. Autenticita

V době, kdy si každý z nás může jakoukoliv informaci ověřit hned z několika zdrojů a algoritmy sociálních sítí jsou díky strojovému učení téměř dokonalé, nemá smysl nikomu lhát, tvořit neautentický obsah nebo si například „vylepšovat“ čísla nákupem sledujících. Vše se totiž velice rychle obrátí proti tobě.

Namísto tvorby nesmyslného obsahu, který Tě nevystihuje, nebo nákupu sledujících, který je dlážděnou cestou do pekla, se zaměř na tvorbu a publikaci třeba méně vyšperkovaného, zato však autentického obsahu. Neboj se ukázat, že Tvá značka žije. Umožni publiku nahlédnout pod pokličku prostřednictvím Stories či Reels. Neváhej svému publiku sdílet hodnotný obsah a část svého know-how. Ukaž lidem jak a proč věci děláte.

Přidaná hodnota a uvěřitelný obsah Ti vždy buduje vlastní silnou komunitu, která dříve či později nakoupí.

Buď autentický. Buduj poctivou značku. Komunikuj pravdivě.

4. Interakce

Lidé dnes od jakékoliv značky na internetu očekávají že bude komunikovat a to tak, že pružně, rychle, autenticky.

Již zdaleka nestačí mít na e-shopu nebo webu jeden email typu info@nikdoneodepise.cz. Zákazníci či publikum si Tě najde na Facebooku, Instagramu, Messengeru a tam všude Ti budou psát, ptát se Tě na nabízený produkt, či službu, řešit s Tebou reklamace, připomínky atd. atd.

A tam všude je nutné s nimi komunikovat, odepisovat, vysvětlovat. Zákazníci musí mít pocit, že se jako značka o ně zajímáte.

Žádná nebo nedostatečně pružná komunikace může v dnešní době značku poškodit více než kdy jindy. Měj na paměti, že negativní zkušenosti zákazníků se nesou sociálem mnohem ochotněji než ty pozitivní. A ne vždy platí staré dobré rčení, že i negativní reklama je také reklama.

5. Pravidelnost

Jak již bylo řečeno, obsahu v online světě neustále přibývá, takže publikovat něco v pondělí a prosinci už zdaleka nestačí, neb lidé prostě v závalu dalšího obsahu a informací zapomenou.

Je potřeba se publiku vrývat do podvědomí průběžně, nenásilně, ale pravidelně. Nastav si systém pro publikaci obsahu. Plánuj svůj obsah dopředu. Využívej statistiky – podívej se, kdy se Tvá cílovka nejčastěji zapojuje a přizpůsob tak čas publikace svého obsahu.

Nepublikuj vždy za každou cenu, ale jen tehdy, kdy máš opravdu co říct, tzn. přinášíš obsah s přidanou hodnotou pro své publikum.