Vysoký organický dosah a přibývající followers, instagramová mantra, ke které zdaleka nevzhlíží jen marketéři. Jak ale dosáhnout toho, aby tvůj obsah instagram šířil mezi lidi a nové publikum? Tušíš správně. Musíš se stát poslušnou d😎vkou algoritmu – publikovat a chovat se tak, jak jen on chce.
Dělej letos následující, algoritmus bude milovat Tebe a Ty pak svá čísla ve statistikách… 🙏
Takže, co vlastně to dělat
1. Zaměř se primárně na Reels a další video obsah
Právě prostřednictvím Reels na svém profilu nastínil v těchto dnech CEO Instagramu Adam Mosseri priority sociální sítě na rok 2022, kde jen potvrdil, že Instagram již dále nechce být a priori sítí pro sdílení fotografií, nýbrž komunikační video platformou.
V nadcházejícím roce tak bude maximálně podporovat šíření video obsahu, zvláště pak jeho nové vlajkové lodi Reels, díky níž zdatně konkuruje aktuálně svému největšímu rivalovi TikToku.
Publikace videí tak letos bude pro organický růst profilu v podstatě nutností. Samotný instagram doporučuje denně publikaci 1-2 Reels + 3-5 stories rozložených v čase – náročná výzva jak na samotnou výrobu stále kvalitního obsahu, tak i na čas.
Prostřednictvím video formátů však můžeš jednoduše pozvat své publikum do zákulisí Tvé značky. Ukázat, co se děje pod pokličkou. Komunikovat, že se u Tebe stále něco děje a firma či projekt žije.
Zabíjíš tím pak dvě mouchy jednou ranou – publikuješ atraktivní obsah a navíc prostřednictvím autenticity buduješ silnou komunitu a důvěru u svého publika. A jak víme, silná komunita s důvěrou ve značku dříve či později vždy nakoupí.
2. Využívej story links. Maximálně.
Možnost přidat svůj vlastní link do stories? Dlouho a miliony lidí očekávaný game changer roku 2021. Dosavadní funkce swipe up byla do té doby jen pro vyvolené profily nad 10 tisíc sledujících.
Vymáčkni z této možnosti maximum – je to nejefektivnější způsob, jak členy své komunity směrovat mimo instagram k tvým cílům, nákupům, objednávkám, registracím, prostě konverzím.
Máš nový článek na blogu? Nahoď k němu se stejnou náhledovou fotkou příspěvek na Feed. Z feedu jej nasdílej do svých stories, kde rovnou pod fotku přidej přímý proklik na svůj blog.
Pořádáš webinář? Nezapomeň vytvořit sadu stories s informacemi, co se na webináři dozvíme, jak nám pomůže a rovnou přidej přímý link k registraci.
Živíš se módou? Nafoť OOTD a přímo do stories přidej prolink na tvůj e-shop k jednotlivým produktům.
3. Fotografie posílej ven v Carouselech
Carousely jsou dalším produktem, který bude instagram letos tlačit dopředu jednoduše proto, že lidi baví. Proč? Díky tomu, že do jednoho carouselu můžeš naskládat až deset fotografií/videí, můžeš jeho prostřednictvím vyprávět příběh a být velice kreativní.
Instagram ti pak pomůže v jeho prezentaci – pokaždé, když si uživatel obnoví feed, zobrazí mu jinou fotku/video z tvého carouselu. Jeden příspěvek tak bude dlouho dobu budit dojem nového – neokoukaného obsahu.
Samotný instagram pak doporučuje kombinovat v rámci carouselu fotografie a videa tak, aby pro uživatele bylo atraktivní si carousel prolistovat celý – a jak víme, čím delší čas uživatel na jednom tvém postu stráví, tím daný post bude algoritmem více a více milován a hlavně organicky šířen. 🙏
4. Komunikuj, komentuj, lajkuj
Instagram jako sociální síť ze své podstaty chce, ať na něm trávíme pokud možno maximum svého času, který bude nejlépe proložen rozmanitými interakcemi, takže je žádoucí lajkovat a hlavně komentovat příspěvky ostatních, diskutovat v komentářích a chatovat prostřednictvím zpráv.
Mosseri rovněž uvedl, že messaging je v současnosti hlavní komunikační formou ve společnosti, a chce, aby v tomto trendu sociální síť hrála prim. Instagram tak letos uživatelům nabídne nové funkce a více transparentnosti ve svém Directu.
5. Připomínej se pravidelně
Každým rokem se objem informací na onlinu exponenciálně zvyšuje, což se samozřejmě dotýká Instagramu. Ještě v letech 2014, 2015 ti stačilo přidat příspěvek v pondělí a v prosinci a bylo to v pořádku – tvé příspěvky byly na očích a měly slušný organický dosah.
S čím dál tím větší konkurencí a záplavou obsahu je však dnes situace zcela jiná. Chceš urvat alespoň nějaký organický dosah, aby tvé příspěvky vůbec někdo viděl? Pak musíš publikovat pravidelně, aby na tebe publikum a nakonec i algoritmus zcela nezapomněli.
Již jsem zmínil, že instagram doporučuje denně publikaci 1-2 Reels + 3-5 stories rozložených v čase, k tomu bys měl přidat ideálně 1 příspěvek na Feed, ideálně Carousel. Do feedu však můžeš publikovat i své Reels.
Prostřednictvím stories buduješ vztah se svou komunitou. Reels a příspěvky ve Feedu Ti však přináší nové sledující, nezapomínej tedy na ně.
To už je celkem slušný objem práce na jeden profil a pokud firemních profilů spravuješ více, začíná být ze správy Instagramu seriózní fulltime job. 😉
… a jak to rozhodně nedělat
Pro masochisty, kteří pak chtějí jít směrem opačným a snížit svůj dosah téměř na nulu, mohu ze zkušenosti doporučit dva tipy, přičemž k shadow banu (tzn. budeš si publikovat maximálně tak sám pro sebe, neb tvůj obsah nebude nikomu zobrazen) stačí bohatě jeden z nich:
1. Nakup si followers
Snaha o jakékoliv umělé navýšení dosahu, tj. nákup followers či správa účtu aplikací, zajišťující interakce – lajkování příspěvků ostatních atp. je dlážděná cesta do instagramového pekla.
Algoritmus vyhodnocuje chování uživatelů prostřednictvím strojového učení, díky němuž sebe sama neustále zdokonaluje. Modely chování miliardy aktivních uživatelů průměruje a jakékoliv odchylky od normálu tj. např. nezvykle rychlý nárůst sledujících, bývají nemilosrdně penalizovány. A je třeba říct, že už pár let je v tom zatraceně dobrý.
2. Měj nepohodlné názory
Z aktuálního soudku a zkušeností s mými agenturními klienty stačí například prostřednictvím stories rozhlašovat, že covid je rýmečka, očkování je projekt farmaceutické lobby, nebo jen přesdílet pár fakenews.
V lepším případě ti síť oznámí, že obsah smazala, protože šíří nepravdivé informace, v horším případě si vysloužíš dosah zero do zera nebo rovnou ban.
Skvělý článek. Díky za něj.