Wi-Fi zdarma cestující táhne, inzerenty však nikoliv

Dnes jsem po sedmiměsíčním zkušebním provozu internetového připojení zdarma pro naše cestující v autobusech dostal z Google Analytics celkem zajímavá čísla. Začněme však od začátku.

Projekt připojení cestujících k internetu s pracovním názvem 3CSAD Wi-Fi jsme spustili začátkem března, kdy jsme do 3 autobusů v Karviné, Havířově a Orlové nainstalovali routery pro wi-fi připojení k internetu. Startup kampaně probíhal naprosto standardním způsobem – vytipovali jsme 3 nejvytíženější linky, do nich nainstalovali a zprovoznili routery, spustili jsme web, napsali o tom tiskovku a celé to poslali do médií, která se toho chytla. Přímo na autobusy jsme nakonec umístili polepy informující cestující o možnosti využití internetového připojení zdarma.

Raketový nárůst uživatelů

V polovině března již vše běží naplno. Jako dopravce máme produkt s vysokou přidanou hodnotou pro cestujícího, který mu navíc nabízíme „zdarma„. Reakce veřejnosti?

Hodnotný produkt + „zdarma“ = óda na radost

Samozřejmě úžasná, samozřejmě lehce předpovídatelná – jako na vše, co lidem nabídnete „zdarma“. Cestující se začali připojovat téměř okamžitě a hned v druhém měsíci provozu jsme se dostali na průměrných 260 připojených cestujících denně. Do dnešního dne provedlo 2842 unikátních cestujících 62 315 připojení, přičemž každý z nich byl připojen průměrně 21 minut a 19 sekund.

K čemu internet v autobusech rádi využíváte?

Dle dnešních trendů to nebylo těžké predikovat. Předpokládali jsme, že cestující budou internet využívat především pro přístup na sociální sítě, k vyřízení e-mailů a pro čtení aktuálních zpráv. Měření nám tento předpoklad jen potvrdilo. Mezi TOP 5 navštěvovanými weby je facebook, google, seznam, novinky a idnes. Facebook však se svým podílem 23% jasně dominuje a lze tedy předpokládat, že při cestě do práce či školy dávají naši cestující přednost relaxačnímu pročítání příspěvků na sociálních sítích před vyřizováním pošty či čtením zpráv.

Jde vidět, že i zde funguje fejsbůček stejně jako lednička v mnoha domácnostech – nic v ní není, ale lidé se do ní přece jen chodí každou chvíli dívat.

Reklamní imunita

Mnoho lidí si neuvědomuje, že ekonomickou udržitelnost podobných projektů zajišťuje reklama. Ano, každý chce internet zdarma, ale nikdo se nechce proklikávat reklamou.

I v našem případě je připojení k internetu zdarma podmíněno zobrazením vstupní strany, na které je umístěna reklama – na kterou však lidé vůbec neklikají. Míra imprese pod 3% je tristní. Chceme-li lidem nabídnout internet v busech zdarma, jeho provoz musí někdo (=inzerent) zaplatit. Tím nechci říct – klikejte na reklamy, podpoříte službu zdarma. Rád bych jen, kdyby se naši cestující zamysleli nad tím, že opravdu nic v dnešním světě není zcela zdarma.

Vaše komentáře

komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *