Pro některé zákazníky je zadarmo drahé

Minulý týden jsme ve studiu levne-web.cz pro jednu z klientek vyrobili standardní webovou prezentaci, se standardním rozsahem, standardními prvky, standardní moderní grafikou. Poněkud nestandardní se mi však jevilo jednání a komunikace s klientkou.

Dopředu předesílám, že jsem tuto zakázku vnímal jako jednoduchou realizaci, která zabere jedno odpoledne, což jsem bral v úvahu i při zpracování cenové nabídky. Cena webu o rozsahu 5 stran, postaveného na wordpressu s premium grafickou šablonou tedy se vším všudy činila 3500 Kč, což je dle tržní cenové hladiny za realizaci podobného webu stále velice umírněná částka.

Pokud Vás nabízená cena přesto trkla do oka a zrovna přemýšlíte nad tím, kdo si může dovolit za několikahodinovou práci účtovat tři a půl tisíce, zastavte se a přemýšlejte. Vím, že mnoho lidí má tendenci vnímat tržby podnikatelů jako jejich zisk – kéž by to tak bylo. Od fakturované částky 3500 Kč však musím odečíst cenu licence zakoupené šablony (cca 1500 Kč) a případně náklady na zaplacení plniče obsahu, tedy člověka, který na web „nahází“ texty, které klientka dodá. Sečteno podtrženo jsme na nějakých 1500 korunách za nějakých pět šest hodin práce, což po zdanění není bůhví jaký balík.

Když se pět šest hodin protáhne

Kámen úrazu pak přichází ve chvíli, kdy zjišťujete, že původně bezproblémově se jevící zakázka se protahuje v nekonečné připomínkování a provádění úprav před převzetím díla. S každým dalším e-mailem máte pocit, že vše jste již pro klienta upravovali minimálně dvakrát a stále čekáte, kdy klient řekne/napíše OK, s tímto stavem jsem spokojen, pošlete fakturu.

Mám pocit, že někteří klienti si pletou cenu základní webové stránky s cenou vyšperkovaného propagačního webu nebo portálu. Nicméně jen nerad ztrácím klienty v průběhu realizace, protože většina práce na webu již bývá obvykle provedena a tak přeci nenechám peníze za realizaci ležet na stole. Zároveň se v levne-web.cz snažíme vycházet klientům maximálně vstříc, protože jak dobře víme, spokojený zákazník se o své spokojenosti zmíní 3, maximálně 4 lidem, zatímco nespokojený 10 až 11.

V tomto případě, se však naše vstřícnost přehoupla do nekonečných úprav, které klientka před převzetím požadovala. Když jsem si potom vyexportoval provedené práce na zakázce v Togglu, zjistil jsem, že na webu za tři a půl tisíce bylo provedeno 11,5 hodin prací (!!!).

Z této zkušenosti jsem vytěžil následující vzhledy:

  • „Náš zákazník, náš pán“ nemusí vždy nutně platit
  • Je potřeba naučit se říkat zákazníkům „NE“ a některé zakázky prostě odmítnout
  • Některé zákazníky je nutné v průběhu spolupráce „usměrňovat“
  • Je dobré naučit se v maximální míře rozpoznat povahu zákazníka ještě před spoluprací a ušetřit si tak zbytečné nervy

Vaše komentáře

komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *