7 nejčastějších chyb v marketingu OSVČ

Podnikáte a často se vám stává, že nemáte „do čeho píchnout“?  Je pravděpodobné, že v každém okamžiku existují stovky potenciálních zákazníků, kteří by si váš výrobek koupili, či službu objednali ihned, ale jednoduše o vás nevědí.

Podceňování propagace, komunikace s potenciálními klienty a celkově špatně nastavený či dokonce žádný marketing jsou častými nešvary těch nejmenších podnikatelů a mnohdy příčinami jejich malého počtu zákazníků.

V tomto článku bych rád rozebral nejčastější chybné přístupy k marketingu, které jsem za léta jednání se svými klienty měl možnost postřehnout.

1. Žádný marketing

Vězte, že známé přísloví „Kdo nic nedělá, nic nezkazí,“ v tomto případě neplatí. Absence jakéhokoliv marketingu v podnikání živnostníků a malých podnikatelů obvykle stojí za jejich nízkými obraty. Marketingová komunikace je v dnešním konkurenčním prostředí nezbytností. Pokud tedy nejste například vyhledávaný truhlář či špičkový řemeslník, který může spoléhat na ten „luxus“ dohazování nových zakázek z doporučení svých stávajících klientů, doporučuji s marketingem ve svém byznysu nezahálet.

Mýtus: „Marketing je doménou velkých firem.“

Bohužel až příliš často od živnostníků slýchávám názor, že marketing je doménou velkých firem, že je to něco, co stojí mnoho peněz. S příchodem internetu je tento předsudek naprosto zbytečný. Marketing již není jen o statisícových částkách za reklamu v televizi, tisku nebo rádiu. Internet právě živnostníkům a malým podnikatelům přináší řadu nízkonákladových nástrojů, kterými mohou své zákazníky efektivně oslovit.

Online marketingové nástroje dávají i nejmenším podnikatelům možnost efektivně cílit na vlastní cílovou skupinu za cenu nízkých investic.

Nacházíme se v době, kdy marketing už není především o penězích, ale spíše o tom „neusnout na vavřínech“ a  jít do akce.

Jak začít? Každý marketing by měl začít marketingovým plánem. Jeho vytvoření pěkně polopaticky popisuje například tento web.

2. Žádný web

O webu toho bylo řečeno již mnoho. Kdo není na webu, jako by nebyl – to vám dnes řekne skoro každý. Přesto se setkávám s podnikateli, kteří si myslí, že web pro jejich podnikání nemá smysl. Že oni web nepotřebují. Jen kdyby ti pánové a dámy věděli, jak se pletou. Ano, nemusím nutně využívat internet pro svou propagaci a zakázky dělat třeba čistě na doporučení, ale o kolik potenciálních klientů absencí webu přicházím?

Mýtus: „Nepotřebuji firemní web.“

Když si chci koupit stan, hledám v Googlu „outdoor prodejna Frýdek-Místek“. Chci kouče? Pak zadám do vyhledání „koučink Frýdek-Místek“. Ať hledáme jakoukoliv službu či produkt, není dnes nic jednoduššího než se zeptat vyhledávače, který nám nabídne relevantní výsledek vyhledávání – seznam odkazů na webové stránky relevantních firem.

Ale kde se zobrazí ta vaše, když nemáte vlastní web?!

Psal se rok 2006, kdy jsem začal dělat marketing pro naší rodinnou firmu podnikající ve stavebnictví. Už tehdy jsem vnímal, že nám „ujíždí vlak“a to hlavně na té internetové koleji. Základem naší tehdy jednoduché strategie bylo vytvořit web a směřovat na něj cílovou skupinu všemi dostupnými prostředky. Dnes s odstupem devíti let, kdy většina poptávek na sanace zdiva přichází z internetu mohu svědomitě říct, že rozhodnutí vytvořit web, důsledně jej optimalizovat a odkazovat na něj potenciální klienty bylo jedno z nejlepších rozhodnutí, které jsme v AQUASANu udělali.

Vždy, když tvořím web pro svého klienta, ptám se na účel za jakým budou nové webové stránky vytvořeny. Zajímá mne především, zda firemní web zapadá do nějakého marketingového konceptu, nebo zda jde jen o to, že „někdo mi řekl, že bych měl mít web„.

Weby vytvářím již mnoho let a musím říct, že stále bohužel existuje velké procento klientů, kteří si myslí, že vytvořením webu vystřelí své podnikání do vysokoobrátkového byznysu. Všem pak znovu a znovu vysvětluji, že web samotný je pouze jedním z nástrojů marketingu, který sice umí zákazníky přivádět efektivně, avšak jen pokud zapadá do širší marketingové strategie. V opačném případě může být web jen dalším vyhozením peněz z okna.

Jako o vše v podnikání, je také o web nutné průběžně pečovat a ladit jej. Znám mnoho firem, které si v letech dávno minulých vytvořily první web a od té doby se u nich nic nezměnilo. Takový přístup je pak spíše naškodu.

3. Absence konceptu

Spousta z vás mi při konzultacích řekne – „ale já si platím reklamu tam a tam„, „mám webové stránky, ale lidé se mi stejně neozývají„.. apod. Neefektivní marketing má zpravidla na svědomí absence marketingové strategie.

Mýtus: „Platím si reklamu, automaticky tedy čekám klienty.“

Zaplatíte inzerci, ale nezjistíte si, jaký efekt vám přinesla. Necháte si vytvořit web, ale již nevíte, jaký by měl plnit účel – kam by měl klienta nasměrovat, co by měl klient na webu udělat. Vyplnit formulář, poptávku? Koupit produkt? Zavolat Vám? V těchto věcech je třeba mít naprosto jasno a prostřednictvím konceptu pak směřovat klienty tam, kde je chceme mít. Nemá smysl směrovat své potenciální klienty prostřednictvím reklamy (která Vás stojí balík) na web, když nevíte, co by přivedení lidé měli na webu udělat.

A tak je to se vším. Aby váš marketing fungoval a přinášel vašemu podnikání efekt, je potřeba prostřednictvím vhodně vybraných marketingových nástrojů potenciální klienty zaujmout, chytit je a vést je jasnou cestou zákazníka.

Správně realizovaný marketing funguje jako stroj se stovkami ozubenými kolečky, kdy jedno pohání druhé a žádné se netočí zbůhdarma. Jednotlivé prvky – ať už jde o reklamu, web či jiné nástroje jsou v marketingu úzce provázány a navzájem se ovlivňují.

4. Marketing bez cílení

Pokud se bavíme o cílové skupině zákazníků, David Kirš zde s oblibou používá metaforu o dvou zajících, která říká, že pokud chytáte dva zajíce najednou, obvykle nechytnete ani jednoho, zatímco pokud se zaměříte na zajíce jednoho, máte daleko větší šanci jej lapit. Co to znamená v praxi? Jako podnikatel musíme vědět, kdo je náš cílový zákazník, jaké má přání a potřeby. Na základě poznání našeho typického zákazníka zacílíme naše marketingové aktivity tak, aby oslovovaly naši cílovou skupinu.

Mýtus: „Mým zákazníkem je každý.“

Zacílení je nezbytně důležité, protože jen tak můžeme dělat efektivní marketing. Pokud prodávám hračky pro děti, budu cílit na jejich maminky např. na bazárcích, fórech nebo facebookových skupinách. Prodávám-li trika s potiskem, cílím na mladé a pomocí marketingu je oslovím na facebooku či prostřednictvím e-shopu.

Jen za předpokladu poznání naší cílové skupiny jsme schopni vybrat efektivní marketingové nástroje, které danou skupinu osloví. O tom, jak správně definovat svou cílovou skupinu v podnikání píše vcelku srozumitelně Markéta Jeníková ve svém článku Jak poznat svou cílovou skupinu. Pokud tedy nemáte jasno, kdo by u vás měl nakupovat, rozhodně doporučuji přečíst.

5. Brouk pytlík, aneb práce všeho druhu

Ráno lékařem, odpoledne elektrikářem. Skvělé, avšak jen když opravujete kardiostimulátory…

Také znáte ty firmy, které dělají vše, ale také nic? Pak vězte, že široký záběr nabízených služeb nebudí zákazníkovu důvěru v jejich kvalitu. Nechali byste si snad postavit dům od někoho, o kom víte, že krom stavby domů podniká ještě v dalších 5 oborech a stavby domů na klíč má jen jako „bokovku“? A co pan Mikeš nahoře? Vzbuzuje ve vás důvěru lékaře, který by vám měl pomoci vás vyléčit?

Mýtus: „Čím více, tím lépe.“

Spoustu marketérů, vč. např. Stáni Mrázkové Vám řekne, že pokud chcete prodávat, snažte se být expertem ve svém oboru. Nemusíte být nutně nejlepší, ale zákazníkovu důvěru získáte tím, že mu ukážete, že máte fokus a Vašemu oboru opravdu rozumíte.

6. Neefektivní formy reklamy

Čas je pro mě jako podnikatele vždy nedostatkovou komoditou a tak se snažím, abych vše co dělal dávalo smysl. Pokud se například rozhodnu napsat tento článek, očekávám, že si jej někdo přečte, někoho zaujme a čtenář se bude na můj blog vracet. Stejné je to i s reklamou – nenechte si od obchoďáků nakukat, že zrovna jejich reklamu musíte mít, nenechte se utáhnout na vařené nudli.

Mýtus: „Placená reklama = dobrá reklama.“

Spousta nabídek a formátů reklamy jednoduše jednoduše nepřináší svým inzerentům přidanou hodnotu a jsou tak černými děrami pro jejich peníze. Tyto produkty Vám pak obyčejně nabízejí obchodní zástupci, kteří spoléhají na to, že se v reklamě nevyznáte a neumíte posoudit (= si změřit) její přínos. O tom, jak nekupovat zajíce v pytli píšu v článku zde.

Vždy je třeba se zajímat o to, co daný formát reklamy Vašemu podnikání přinese. Zda se vůbec formát pro inzerci Vašeho produktu hodí, zda jej uvidí Vaše cílová skupina apod. Neposlouchejte sladké fráze o tom, jak je daná inzerce úžasná a kolika shlédnutí a prokliků inzerát dosahuje, chtějte slyšet tvrdá čísla – kolik relevantních návštěvníků reklama přinese, případové studie o přínosu reklamy pro již stávající klienty apod.

7. Krátkodobost

Pokud nám něco nefunguje ihned, ztrácíme v to důvěru a hned zkoušíme něco nového. Špatný přístup.

 

Mýtus: „Pokud to nefunguje hned, nefunguje to vůbec.“

Skákat z jedné strategie na druhou nebo měnit každých 14 dní formu propagace nikdy v dlouhodobém horizontu nepřinese své ovoce. Pokud nám má něco fungovat, měl by pro nás být důležitý fokus, tedy zaměření se na jednu marketingovou strategii a její postupné ladění. Některé formy propagace mají okamžitý účinek, u jiných se přínos projeví v dlouhodobějším časovém horizontu, to však nutně neznamená, že jsou špatné.

Vaše komentáře

komentářů

Tagged with:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *